Sydney

Vi har det himla bra här i Sydney. Igår gick vi runt i stan, var bl.a på ett akvarium. Var inte så mycket att hurra för, förutom en sak och det var att jag fick se pingviner!! De flesta av er vet nog säkert att pingviner är mina absoluta favoritdjur. Idag har vi varit på Bondi, riktigt häftigt att ha varit där. Sjukt mycket folk!!

Jag fick fågelskit på maaaj

Lite roligt om man läser våra tatueringar ihop, haha..

Och just nu har vi det såhär

AUSTRALIA

We made it to Sydney!

P.s Nu är vi 10 timmar före er.

Lite trångt bara

Time to say bye Asia and hello Australia

Idag har vi varit ute och rest i sex veckor. Sex veckor!! Har gått helt galet snabbt. Ikväll är också vår sista kväll i Asien, för imorgon bär det av vidare mot Australien. Är verkligen super nöjd med resan hittills, vi har haft det så himla bra och hunnit med väldigt mycket. Kunde inte ha blivit bättre. De senaste dagarna har vi ju spenderat i Ho Chi Minh, har trivts bra här. Full rulle har det varit. Idag var vi bl.a på en tur till Cu Chi tunnlarna, var intressant att se. Helt ofattbart att människor har levt i de otroligt små utrymmen. Man fick testa en tunnel och den hade dem förstorat två gånger, så att turister ska ha möjlighet att få plats.. I vart fall, Asien har varit hur bra som helst och nu längtar vi som bara den till Sydney. Det är en ganska lång resa, men det är ju vi mästare på nu för tiden. Vi landar på lördag någon gång.
Kram på er

Starbucks, smakar lika gott här som i USA. Väldigt gott alltså.

Julafton i värmen

Det blev en härlig julafton här i Vietnam. Vi började dagen med frukostbuffé på ett hotell.

Sen var det julklappsletning på hög nivå för julklappsleken. Vi alla köpte varsin för 200 000 vnd, ca 60kr. Snyggaste inslagningspappret hade vi också.

Sen var det dags för Skype/FaceTime med er där hemma, vi saknade er allt. Efter det kom julbordet! Det Vitnamesiska julbordet som faktiskt var riktigt gott.

Tillsist avslutades julafton med en utgång. Hamnade bla på en klubb där vi var de enda ikke asiater, var en upplevelse. En himla trevlig kväll var det i vart fall och en mycket bra julafton. Hoppas eran där hemma var minst lika bra :).

Och om någon mot förmodan har missat detta så ville jag bara säga att jag älskar denna killen väldans mycket.

Birthday

Överraskad med färsk mango, passionsfrukt, tårta och skönsång på sängen. Fina presenter på det också, himla bra vänner man har och världens bästaste pojkvän :) :) :) :)
Tack!

Phu Qouc

Hyr moppar, kör runt på ön till fantastiskt fina stränder, tagit en geocatch, solar o badar, käkar glass, dricker lite drinkar och har det allmänt jäkla gött.

Haha, måste berätta om när vi flög hit från Danang. Vi mellanlandade på ett ställe och när vi skulle hämta väskorna så säger Ulrik att han bara ska gå iväg och kolla en sak. En liten stund efter det så kommer han tillbaka i rullstol!! Då har han låtsas ha ont i benet, så han blev runtkörd på flygplatsen i sin rullstol. Som en kung. Var längesen jag skrattade så mycket, sjukt kul var det.

16 December

Hello allesammans
Är fortfarande i Da Nang. Men imorgon åker vi vidare mot Phu Qouc, en ö som ligger rätt så nära Sihanoukville. Har tagit det väldigt lugnt här, igår var vi inne i stan en sväng och såg på bio. Vi tjejer såg på Frozen, en Disney film och Disney slår ju aldrig fel! Den var riktigt bra. Idag har vi varit på stranden en snabbis, det är inte jätte varmt här så gick bara runt och tog lite kort oså. Sedan drog vi in till stan igen och även idag blev det bio, fick äntligen sett Catching Fire. Älskar ju hunger games böckerna och jag blev inte besviken på filmen. Riktigt bra den med, självklart inte lika bra som boken men riktigt bra som sagt.

Från och med imorgon ska vi ha Wifi förbud haha! Så från imorgon till och med Lördag så kommer det inte gå att nå oss. Vi får bara kolla pengar och ev. boende. Det blir ju heller ingen bloggning då såklart. Men då vet ni i vart fall, att vi fortfarande lever bara är okontaktbara ett par dagar ;).

Lite mer buss och lite tubing

Den förra bussturen jag skrev om är ingenting mot den vi nyss gjort. Igår vid 1.30 pm påbörjade vi våran resa från Vang Vieng mot Danang i Vietnam. Vi kom till gränsövergången runt 12 igår natt, där stod vi stilla i sex timmar, det var väl stängt under natten tror jag. När vi väl hade kommit in i landet och skulle tillbaks till bussen, så var den borta. Det regnade, var dimmigt och kallt som fan. Försökte få förklarat vart bussen var, men det blev mest bara skriksvar på Vietnamesiska (?). Som tur var så var vi väl en sisådär 15 stycken och tillslut kom vi underfund med vart vi skulle gå. Vi gick och vi gick på en lervällingsväg, flipfloppen fastnade och det skvätte upp lera längs hela benen. Men tillslut hittade vi bussen och efter att ha fått visat passen två gånger till var vi back on track. Sen åkte vi från ca 8 till 19 utan mat och med bara ett stopp för toa. Det var ett gäng döva som var med bussen också, en av dem satt framför oss. Han var tourguide för gruppen, jätte snäll och hjälpsam mot oss hela resan. Det är häftigt tycker jag, att en människa som är döv är så himla hjälpsam och utan att tveka försöker ta kontakt. Vi kallade honom bumlingen. Vi blev lurade att betala ytterligare pengar för en taxi som tydligen hämta upp oss när vi blev avsläppta. Men vi blev avsläppta mitt på en stor väg och bussen började små köra innan vi alla ens hade hoppat av. Och där fanns ingen taxi såklart. Löste det på egen hand och nu är vi äntligen på ett hotellrum, blev en lyxnatt inatt. Nu är klockan närmare 1, alltså snart 36 timmar sen vi började resan. Så ska bli jäkligt gott att sova nu! Har bussat över hela Asien känns det som haha, men billigt är det. Huvudsaken det.

I Laos så gjorde vi ju tubingen som jag skrev. Man flyter i ringar i en flod och stannar upp på barer längs vägen. Det var galet roligt, hade verkligen super kul!! Är absolut top 3 på resan so far.

Vang Vieng

Väl framme i Vientiene bestämde vi oss för att vi inte ville vara där heller. Så åkte direkt vidare mot Vang Vieng. En minivans tur, men utan skräck denna gång. Igår så tog killarna och hyrde mopeder och jag och Rebecka hyrde cyklar. Kickan mådde tyvärr inte så bra, så hon var "hemma" och vilade upp sig. Jag och Rebecka klättrade upp för ett berg, tror det var 300 m. Riktigt häftigt var det och sjukt jobbigt! Klättrade i flippflop i alla fall halvvägs, sedan strök mina med. Mina älsklings flippflop, världens mest skönaste. Men men, nu har jag fått köpt mig nya. Dem känns som två cementblock jämfört med mina. Efter berget så cyklade vi vidare, vilse i vildmarken typ haha. Kom fram till några grottor, så där gick vi in. Hann med att se tre stycken, sjukt häftigt var det!! Den första var väldigt lång. Guiden tyckte väldigt mycket om att visa oss två galet stora spindlar också.. Killarna hade hittat ett helt otroligt fint ställe, en blue lagoon och även dem varit inne i en grotta. Snälla som dem var så tog dem med oss dit senare efter vi mötts upp hemma igen, det var dock mörkt då. Så man kunde inte riktigt se det klara vattnet. Men ett uppfriskande dopp fick vi oss. Idag blir det tubing.

Buss hit o dit

Vi bestämde oss för att hinna med Laos också, så där är vi nu. I Prakse (tror det heter så). Planen var inte riktigt att vi skulle hamna här, men så har det blivit. Vi åkte från Siem Reap tidigt igår morse,  vid 04.30. Våran första buss var fruktansvärd rent ut sagt, liten och trång som satan. Trötta och hungriga var vi. Och på världens skumpigaste väg. Jag och Rebecka gjorde ett försök att lägga oss längst bak, kanske inte det smartaste. För där flög vi typ upp till taket och sätena var hur smala som helst, så var det inte upp i taket vi flög så rullade vi istället av. Men det var rätt roligt ändå, eller väldigt roligt faktiskt haha. Det hela slutade i alla fall med att jag la mig raklång på golvet och Rebecka i ett säte framför. Sedan var det dags att byta buss, vilket vi inte hade någon aning om att vi skulle göra. Men vi fick ju så vackert hoppa av såklart, tänk vad dem kan lura en egentligen. Man vet ju ingenting. Är dock väldans glad att vi fick byta buss för efter 20 minuter kom den där, riktigt svävade ståtligt fram på vägen, majestätiskt lixom. En stor buss, med sköna säten som man kunde fälla bak. Dem visade dessutom film. Allt gick bra vid gränsövergången. Sen började det bli lite mer problematiskt. Vi hade bokat biljett till "4000 Islands" och när vi väl kommit fram efter 14 timmar så säger dem att "Nä men det går ingen mer båt ikväll". Nehe, vad skulle vi göra då då? Mitt ute i ingenstans. Vi bestämde oss i alla fall för att vi skulle åka till Prakse och sen nu idag ta nattbuss till Huvudstaden och hoppa över 4000 Islands. Så vi bokade det, men när vi bokat så säger dem att "jo men det går visst båtar ikväll, bara inte till just den ön". Massa konstigt, men bestämde oss ändå för att åka till Prakse, en skräck minivan tur på ca 2 timmar. Det var rent ut sagt hemskt får jag säga, killen som körde kunde inte engelska, han kan max ha varit 15 år, hade inte på någon fläkt så framrutan var helt igen immad, han verkade väldigt trött, det gick kor/hundar/folk på vägen, han körde med helljus hela tiden. Så ni kan tänka er lättnaden när vi äntligen kom fram. Men fram kom vi ju och allt gick ju faktiskt bra. Idag har vi inte gjort någonting, bara legat på rummet, ätit och nu ligger vi nere vid receptionen. Så det här har verkligen varit en riktig mellanlandningsdag, eller något i den stilen. Därav det här tråkigt långa inlägget, ni vet lite rastlösa oså. Om två timmar kommer bussen som ska ta oss till Vientiane. Hoppas det är en riktigt päsarbuss, ska ju vara en sovbuss.

Såhär sov Jonas igår i alla fall.

Sunrise, Angkor Wat

Det blev en utgång igår med, en riktigt rolig sådan. Även denna gång med Australienarna. Och efter mer eller mindre 0 timmars sömn så kom vår tuk tuk och hämtade upp oss vid 04.30. Det var otroligt vackert att få se Angkor Wat i soluppgången. Det är helt ofattbart att de magnifika templen byggdes för över 1000 år sedan. Så sjukt mycket små detaljer på nästan allt, går inte att beskriva. Kollade på två till tempel, men övertröttheten började ta över lite om man säger så. Hade en sjukt kul tuk tuk resa hem igen, haha. Vi fem har väldans kul ihop får jag säga, gött gäng ni vet. Så vid 10 snåret imorse kom vi hem igen, käkade frukost och gick sedan o la oss. Ska nog försöka sova igen nu, hej sålänge.

Siem Reap

Då vart vi i Siem Reap. Även här har vi hittat ett riktigt bra boende, verkligen ett sånt där härligt backpacker ställe. Igår kväll skulle vi ta det lite lugnt var tanken,  men gick upp till baren som finns här på hostelet. Träffade lite trevligt folk, från Norge och Australien och det hela slutade med en riktigt rolig utgång. Idag har vi hyrt cyklar, första gången vi har rört oss på tre veckor känns det som! Cyklade till "Floating village", en väg var ca 1,5 mil så det blev en bit. Det var riktigt intressant att se, staden är på vattnet kan man säga. Vet dock inte om vi var vid rätt by, ska visst finnas två. Och det verkar som att vi nog var på fel, men det får gå. Det är också väldigt intressant att eller vad man ska säga att se de riktiga Kambodja. Som verkligen är fattigt. Kambodjanerna är väldigt trevliga, gästvänliga och skojfriska, de flesta av dem i vart fall. Dem är också väldigt duktiga på engelska, tusen gånger bättre än Thailändare. Det känns som att dem är måna om sina turister, det är kul. Så jag har hittills fått ett väldigt gott intryck av Kambodja, gillar landet starkt. Speciellt det här stället, Siem Reap. Imorgon ska vi åka Tuk tuk vid 04.30 till Ankor Wat och se på soluppgången, det ska vara väldigt vackert. Men innan dess ska vi nog hinna med en utgång är det tänkt.

Phnom Penh

Blev en riktigt skoj utgång igår i Sihanoukville och efter drygt 2 timmars sömn hoppade vi på bussen mot Phnom Penh. Tog ungefär fem timmar. Ordnade boende och sedan bokade vi in en tur till "Killing Fields". En minnesplats av alla massmord och hemskheter som skedde under ledning av Pol Pot. Vi hade hörlurar och genom dem var det en guide. Det är svårt att förstå att det faktiskt har hänt, fruktansvärt. Jag tyckte det var särskilt jobbigt vid ett träd, där dem hade dunkat små spädbarn mot trädstammen tills dem gick sönder. Det är så jävla sjukt att det finns människor som kan göra sånna helt totalt omänskliga saker. Usch.

Imorgon bitti åker vi vidare till Siem Reap och Angkor Wat.

Killing Fields

Den här bilden alltså, jag kan inte sluta skratta åt Jonas. Hahaha, han säger att hakan blev sån på grund av skuggan, men jag vet inte jag om det är riktigt sant?

Kortspel kör vi såklart

Sihanoukville, Cambodia

Vi klarade av gränsövergången utan några större problem, skönt! Det var lite mas med bussen o grejer, men som sagt allt löser sig. Så i måndags kväll efter en skumpig busstur kom vi fram till Sihanoukville. Vi var 14 pers i en 9manna buss och väskor på det. Så ni kan ju tänka att det var lite knökat. Men fram kom vi och hittade ett boende för ca 25kr/natten. Ganska så väldigt billigt. Vi ska vara kvar här i Sihanoukville till imorgon och sedan åker vi troligtvis till Phnom Penh och efter det Siem reap. Hittills har Kambodja varit riktigt bra. Igår åkte vi tuk tuk till en jätte mysig strand med nästan inga turister, hade det väldans gött. Idag vet vi inte riktigt vad vi ska hitta på än, tar det som de kommer ni vet. En annan rolig sak som hände när vi kom hit var att en servitris sa att han varit i Sverige och då visar det sig att det bl.a är i ed han har vart haha! Hans flickvän hade tydligen en sommarstuga där, så han hade sett på monsterrace o grejer. Han var alltså från Kambodja. Världen är bra liten.

Bildbomb!

Här kommer ett gäng blandade bilder.

Från dykarkursen på Phi phi

Vår andra natt på Bangkoks flygplats

Koh Chang, fantastiskt ställe. Bästa boendet, härliga dagar, fina stränder. Ja ni vet, semester.

Åkte på en dags snorklingstur, sjukt mycket firre.

Idag åker vi vidare till Sihanoukville, Kambodja. Är en busstur på ca 9 timmar och gränsövergången ska tydligen vara en av de värsta i sydost Asien. Så detta blir spännande haha. Någon av oss kommer säkert få problem, men allting löser sig. Alltid :).

Bubbles

Snorkeltur igar

Nar vi gjorde dykcertifikatet sa var jag och Jonas i en grupp tillsammans med en fran Belgien, hade en jatte rar engelsk tjej som instruktor. Behover jag ens saga att det ar sjukt jakla grymt att Jonas har en goPro..
Tar typ sju svara ar att lagga upp bilder, men har ar ett litet smakprov i vart fall.