Valpisar

Valparna har kommit!
Dock inte helt smärtfritt :(. Första kom i fredags förmiddags, den låg fel så vi fick hjälpa till mycket för att få ut den. Andra gick bra, tredje dröjade länge mellan så vi testade att gå ut med henne så att hon fick röra på sig. Hann gå ca fem meter från huset, sedan föddes den ute i mammas händer. Tredje, fjärde, femte och sjätte gick bra. Sista kom runt 18tiden har jag för mig, som vi trodde var sista. Det verkade som att allt var klart, Wilma var pigg osv. Sedan under natten så föddes en till, vi hade inte märkt det även fast mamma sov på madrass bredvid. Det måste ha hänt nästintill helt ljudlöst, på morgonen var valpen mycket svag. Men jag och mamma försökte hjälpa den hela dagen, värma den, försöka få den till tutten, mata med nappflaksa osv. Senare under dagen kom det en till valp (!), den var dödfödd. Fruktansvärt, tänkt den kom alltså ca 28 timmar efter den första valpen. Denna gången tänkte vi att, nu måste allt vara över. Men under gårdagskvällen kom ytterligare en dödfödd, jag var på jobbet då och det är jag nästan glad för. För jag är så överkänslig när det gäller djur klarar inte av sånt här. Det värker i hela mig. Får så ont i hjärtat. Den sjunde valpen har blivit mycket starkare nu, och jag hoppas verkligen att den kommer klara sig. Annars vet jag inte vad jag gör.
 
Innan valparna kom så var Wilma supermysig och ville vara med oss hela tiden, nu har hon tyvärr börjat morra och va ganska irriterad när man kommer nära. Men det går ganska bra med oss i familjen
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0